Vilomorgon

Annie - Live it, Love it
30 Dec 2011 kl 08:56

Idag vilas kroppen i form – imorgon kört ett tufft pass tillsammans med min man. Älskar att träna med honom, men skulle inte vilja göra det alltid.

Vila idag innebar att jag sova fram till åtta – när klockan ringde. Lyxig sovmorgon, blir alltid lika förvånad när jag lyckas sova så länge. Nu ligger favoritfrukosten i magen, jag har snurrat lite på datorn, fixat håret & kramat mannen. Nu skall mina brutna naglar fixas och bli fina lagom inför det nya året!

Kvarg med keso, massvis av pepparkakskrydda, melon, jordgubbar, dinkel & quinoapuffar, pauluns flingor, granatäpple & mandel. Samma som slunkit ner de senaste dagarna.

Vad slinker ner i din mage till frukost? Varierar du dig eller fastnar i samma goda frukost som alltid?

14 kommentarer Kommentera

  • Helena 2011-12-30

    tack för förtydligandet på övningarna :) Allti dbra att få tips och inspiration av andra! :) För min del blir det i regel havregrynsgröt med keso eller kvarg tillsammans med ett rivet/hackat äpple eller hallon samt kardemumma och kanel :) Mums mums! :)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Låter som en fin kombo till gröten :D

  • myckelite 2011-12-30

    Mums! Jag fastar ganska lätt i mina frukostar eller i alla fall på vardagarna brukar det blir samma och på helgen brukar vi unna oss nybakat :) idag blev det en frukost som jag ofta har : en skål med naturell fil + en skvätt smaksatt fil sen massa keso i där, ibland en banan eller bär, müsli. Brukar även ta kopp varm mjölk med kanel eller honung och en lite macka med pålägg. Mums!

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Låter som en riktigt god frukost! D

  • Lotta (Fokuserad Energi) 2011-12-30

    Jag äter oftast grötplättar med osockrat äpplemos och kanel, eller banan om jag har tränat. Igår åt jag kvarg med naturell yoghurt och hemmagjorda muslin. Lördagar (fri måltid) så blir det faktiskt amerikanska pannkakor med mycket uppvispad äggvita:-)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Grötplättar är så himla gott, men jag gör det alldeles för sällan, framför allt på vardagarna finns inte tiden till det. Och på helgerna är jag oftast sugen på riktiga plättar :D

  • Nicole 2011-12-30

    Jag tycker också det är superhärligt att träna med min snubbe! (Dock inte alltid - behöver egentiden också :P ) DIn frukost såg supergod ut! För egen del blir det ofta kesellasmoothies eller kesella med frukt och müsli. Mycket ägg och knäckemackor med skinka/kalkon/grönsaker också :)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Precis, visst är det underbart men jag behöver in ensamtid med. Har folk runt mig dygnet om - även på gymmet visserligen - så ensam p gymmet pluggar jag in musiken i öronen och lever mig in i träningen totalt!

  • Bodycomf 2011-12-30

    Alltid gröt!!! Ibland tänker jag att jag ska ta nåt annat, men så fort ja kommer ut i köket åker havregrynen fram... Fast jag varierar gröten med olika smaker och 'pålägg'. Nu när jag ska börja kommer det dock bli mer keso, kesella, ägg o smörgås eftersom det är lite krångligt att ta med sig gröt... Fast att göra plättar ab den funkar ju! :-)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Haha, jag försöker ibland tänka att jag ska börja testa gröt. men de slutar alltid med kvargblandningar för min del :D

  • Malin-Charlotta 2011-12-30

    Här är jag helt hopplös, kan inte vara utan mina hårda smörgåsar med avokado. Det går bara inte! Sen min soyayoghurt. Däremot varierar jag blandningen jag har i yoghurten, vilket alltid är något! Haha!

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Bara man njuter av den är det huvudsaken :) Min är ganska lik vare morgon med. Lite olika frukter och bär i kvargen, men annars same same :)

  • Malin-Charlotta 2011-12-30

    Sen vill jag denna vilomorgon, tacka för kärleken på min blogg du gav i inlägget om AA. Dina ord lägger jag i hjärtat och jag är tacksam du ger av din tid till att läsa. Du är fantastisk, Annie.

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Fina, din blogg ger mig så mycket. Den är annorlunda, uppfriskande och får mig att tänka och gå in i mig själv väldigt mycket. Jag uppskattar det du skriver och den fina människa jag ser hos dig väldigt mycket. Väldigt glad att jag hittade in till dig under det gångna året :)

Senaste inlägg

Krispig Smulpaj (glutenfri & sockerfri)

Annie - Live it, Love it
8 minuter sen
Under gårdagen som gick hade vi ett litet kalas för att fira min födelsedag. Eller ja – jag ser det mest som en ursäkt att samla de nära på samma gång. Jag gjorde det enkelt och hade eftermiddagsfika istället för mat. Smulpaj stod på menyn och jag gjorde två vanilga för de sockerstinna (jag önskar att alla ville prova mina men men…) och två socker och glutenfria. Jag blev MER än nöjd med slutresultatet. Mycket smak av frukten och bären i pajen där det sockriga inte tar över (som det gör i vanlig paj) ett krispigt gott skal och en smarrig vaniljgrädde till. Ljuvligt, ljuvligt gott! Ingredienser (2 pajer): 220 gram färska dadlar (cirka 20 stycken), 2 dl mandelmjöl, 2 dl havregryn *, 50 gram kokosolja (alt smör), 1 krm vaniljpulver + frukt och bär (runt 500-700 gram) tills det täcker botten på formen (jag gjorde en med bara hallon/potatismjöl och en med hallon/rabarber/äpple/potatismjöl & lite agave). * använd glutenfria havregryn för att den skall vara fullkomligt glutenfri. Om dadlarna är lite torra så blötlägg dem i lite vatten först så de blir riktigt mjuka och saftiga. Mixa sedan till en grov röra tillsammans med vaniljpulver (kletig men inte slät) och tillsätt sedan mandelmjöl och kör tills det blir lagom i konsistensen. Mixa med kokosolja/smör och till sist havregrynen. Tillsätt eventuellt mer/mindre gryn (beror lite på dadlarnas konsistens). Jag gör det gärna till en tjock deg istället för att det blir smulor direkt och ”skapar”sedan smulorna själv när jg läger ut det på pajen.Då blir det saftigare smulskal. Smula skalet över pajerna och sätt in i ugnen på 200 grader. Cirka 20 minuter, kan behövas lite längre om en har tex äpple som inte lir riktigt mjukt.  Ha koll så den inte blir bränd på toppen (jag lyckades tyvärr med konsten)t I den ena pajen hade jag frusna upptinade hallon (cirka 400 gram) tillsammans med 1 msk potatismjöl och i den andra en mix av lika delar hallon, rabarber och äpple tillsammans med lite agavesirap (för att neutralisera lite av surheten i rabarbern) och 1/2 msk potatismjöl. Serverade med vispad kokosgrädde och lite vaniljpulver. Passar lika bra till vuxna som till barn.

Mmsports hjärta nutri-nick

Annie - Live it, Love it
3 dagar sen
Två av mina favoriter har slagit sina kloka huvud ihop! *dansa, jubla, skutta* nutri-nick säljs nu hos mmsports! Perfekt att slå två beställningar till en – träningskläder och favoriterna till mat och bak. Bönpasta, steviachokladen, steviadroppar och den nya ljuvliga chokladdrycken (bäst att smaksätta bananglass och smoothies med!) är standard hos oss. Du hittar nutri-nicks produkter här. Inlägget är ett samarbete med nutri-nick men alla ord och tankar är mina egna fullt ut.

Träna tillsammans

Annie - Live it, Love it
6 dagar sen
Det härligaste som finns är väl att göra saker tillsammans med de en bryr sig om? Att göra saker en älskar med människor en älskar? Lägg till septembersommar, träning, backar och bebis – kombinationen är nästan magisk! Vad kan väl då vara härligare än at köra backintervaller tillsammans med den en älskar mest? Vi tog oss an backen tillsammans. Han efter mig – en intervall. Lite kramar och mys. Nästa intervall – någon vill inte vara kvar ensam halvvägs och vi kramas lite igen. Två intervaller medan mini tuggar lite gräs… Lite sådär hela vägen. Klart inte samma effektivitet som ensam – men oj så kul det är. Och vad underbart att få busa i backen efteråt.  Att träna tillsammans, det är livet det.