Vilomorgon

Annie - Live it, Love it
30 Dec 2011 kl 08:56

Idag vilas kroppen i form – imorgon kört ett tufft pass tillsammans med min man. Älskar att träna med honom, men skulle inte vilja göra det alltid.

Vila idag innebar att jag sova fram till åtta – när klockan ringde. Lyxig sovmorgon, blir alltid lika förvånad när jag lyckas sova så länge. Nu ligger favoritfrukosten i magen, jag har snurrat lite på datorn, fixat håret & kramat mannen. Nu skall mina brutna naglar fixas och bli fina lagom inför det nya året!

Kvarg med keso, massvis av pepparkakskrydda, melon, jordgubbar, dinkel & quinoapuffar, pauluns flingor, granatäpple & mandel. Samma som slunkit ner de senaste dagarna.

Vad slinker ner i din mage till frukost? Varierar du dig eller fastnar i samma goda frukost som alltid?

14 kommentarer Kommentera

  • Helena 2011-12-30

    tack för förtydligandet på övningarna :) Allti dbra att få tips och inspiration av andra! :) För min del blir det i regel havregrynsgröt med keso eller kvarg tillsammans med ett rivet/hackat äpple eller hallon samt kardemumma och kanel :) Mums mums! :)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Låter som en fin kombo till gröten :D

  • myckelite 2011-12-30

    Mums! Jag fastar ganska lätt i mina frukostar eller i alla fall på vardagarna brukar det blir samma och på helgen brukar vi unna oss nybakat :) idag blev det en frukost som jag ofta har : en skål med naturell fil + en skvätt smaksatt fil sen massa keso i där, ibland en banan eller bär, müsli. Brukar även ta kopp varm mjölk med kanel eller honung och en lite macka med pålägg. Mums!

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Låter som en riktigt god frukost! D

  • Lotta (Fokuserad Energi) 2011-12-30

    Jag äter oftast grötplättar med osockrat äpplemos och kanel, eller banan om jag har tränat. Igår åt jag kvarg med naturell yoghurt och hemmagjorda muslin. Lördagar (fri måltid) så blir det faktiskt amerikanska pannkakor med mycket uppvispad äggvita:-)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Grötplättar är så himla gott, men jag gör det alldeles för sällan, framför allt på vardagarna finns inte tiden till det. Och på helgerna är jag oftast sugen på riktiga plättar :D

  • Nicole 2011-12-30

    Jag tycker också det är superhärligt att träna med min snubbe! (Dock inte alltid - behöver egentiden också :P ) DIn frukost såg supergod ut! För egen del blir det ofta kesellasmoothies eller kesella med frukt och müsli. Mycket ägg och knäckemackor med skinka/kalkon/grönsaker också :)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Precis, visst är det underbart men jag behöver in ensamtid med. Har folk runt mig dygnet om - även på gymmet visserligen - så ensam p gymmet pluggar jag in musiken i öronen och lever mig in i träningen totalt!

  • Bodycomf 2011-12-30

    Alltid gröt!!! Ibland tänker jag att jag ska ta nåt annat, men så fort ja kommer ut i köket åker havregrynen fram... Fast jag varierar gröten med olika smaker och 'pålägg'. Nu när jag ska börja kommer det dock bli mer keso, kesella, ägg o smörgås eftersom det är lite krångligt att ta med sig gröt... Fast att göra plättar ab den funkar ju! :-)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Haha, jag försöker ibland tänka att jag ska börja testa gröt. men de slutar alltid med kvargblandningar för min del :D

  • Malin-Charlotta 2011-12-30

    Här är jag helt hopplös, kan inte vara utan mina hårda smörgåsar med avokado. Det går bara inte! Sen min soyayoghurt. Däremot varierar jag blandningen jag har i yoghurten, vilket alltid är något! Haha!

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Bara man njuter av den är det huvudsaken :) Min är ganska lik vare morgon med. Lite olika frukter och bär i kvargen, men annars same same :)

  • Malin-Charlotta 2011-12-30

    Sen vill jag denna vilomorgon, tacka för kärleken på min blogg du gav i inlägget om AA. Dina ord lägger jag i hjärtat och jag är tacksam du ger av din tid till att läsa. Du är fantastisk, Annie.

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Fina, din blogg ger mig så mycket. Den är annorlunda, uppfriskande och får mig att tänka och gå in i mig själv väldigt mycket. Jag uppskattar det du skriver och den fina människa jag ser hos dig väldigt mycket. Väldigt glad att jag hittade in till dig under det gångna året :)

Senaste inlägg

Att varaen nära förälder

Annie - Live it, Love it
1 vecka sen
Jag vill gärna belysa ämnet föräldraskap. Något som har förändrat mig så djupt att jag inte kunde ana det. Mer för varje dag som går. Som jag skrivit innan så hade jag en del tankar kring hur saker skulle vara innan Mini kom till världen. Sådant som en bara ”trodde det skulle vara”. Tills jag fick tips och hittade rätt. Läste om saker som bara gav en ”aha-upplevelse” och jag kunde direkt känna att det var så jag ville att livet med Mini skulle vara. Så mitt liv med mina föräldrar i princip hade varit. Jag pratat om att ta hand om ett barn och ge de bästa förutsättningarna. Alla uppfostrar sina barn på det sätt de anser vara bäst för att få dem redo för världen – för mig är det vad som kallas Nära föräldrarskap (eller attachment parenting på engelska). Att bemöta barn med respekt, medkänsla och kärlek. Att inte straffa eller vara auktoriär. Att följa ditt barns signaler (nej ett barn skall absolut inte ligga och skrika och en kan inte skämma bort med närhet och kärlek). Det handlar om anknytningsteorin och om fysisk och känslomässig närhet. Att verkligen lyssnapå ditt barn – det vill något när det kommunicerar med rösten eller kroppsspråket. Vi bär mycket i sjal och har knappt använt vagnen eftersom mini avskydde den. Vi långtidsammar och kommer fortsätta tills en av oss inte längre vill. Vi samsover och kommer göra tills mini inte längre vill. Vi umgås konstant och har galet kul tillsammans – jag vill inte lämna bort honom en sekund och ser ingen  vinning med det om det inte är absolut nödvändigt. Mini har aldrig aldrig fått skrika eller vara hos någon som han protesterar mot (trots att folk gärna menar att det tränar lungor eller botar mot blyghet). Allt ovanstående finns det många åsikter om – skämma bort, han kommer aldrig kunna sova ensam, det är märkligt att amma så stora barn, han kommer inte att vilja gå själv etc etc. Jag är trygg i mig själv, i mitt föräldraskap och lyssnar tack och lov inte på alla åsikter utan lyssnar på mitt hjärta och på mitt barn. En självständig kille som gärna rusar iväg på upptäcktsfärd – men kommer tillbaka för att tanka närhet. Som gärna somnar PÅ mig, men helst vill sova lite längre bort under natten. Som mer än gärna vill mysa i sjalen, men minst lika gärna springer både långt och mycket. Som gärna ammar när han skall sova, men äter mat annars. En liten spillevink som jag älskar mer än jag trodde var möjligt (såklart det vet alla med barn) och som är det finaste jag vet att umgås med. Vi skrattar konstant tillsammans. Om ni inte hört talas om nära föräldraskap innan så vill jag poängtera att inget av ovanstående är förutsättningar för detta (det går precis lika bra att flaskmata, köra i vagn och ha barn i egen säng – det primära är att lyssna på barnets signaler). Jag vill rekommendera att gå med i gruppen Nära färäldrarskap på Facebook och framförallt att läsa Petra Krantz Lindgrens bok Med känsla för barns självkänsla (ger många AHA moments vilken tro en än har på förädraskap. Handlar om sättet att kommunicera med barn på ett sätt som ger förtroende och mersmak. Hur vi kan uppmuntra och utveckla barns självkänsla.) Petra driver även bloggen En annan du.

Risentas toppgoda brödmix

Annie - Live it, Love it
23 Aug 2016 kl 11:32
Jag skulle skriva att detta passar perfekt för alla stressande småbarnsföräldrar men det passar ju faktiskt perfekt för alla. Enkelt, gott och snabbgjort. Det enda som behövs är att kunna röra om lite sådärade. Tor jag fick med denna mixen i den sensate versionen av The healthy box (men kan ha vart något annat med) och den har stått i skafferiet ett tag. Det enda en gör är att mixa samman torrvaror med vatten, olja och eventuellt honung. Jag använder inte formen som följer med utan en egen större brödform. Låter sedan ugnen sköta resten av jobbet – och brödet blir fantastiskt gott.

Zucchinioverload!

Annie - Live it, Love it
22 Aug 2016 kl 20:30
Den där vaninninigt goda zucchinisalladen från förra veckan har fått följa med vid ett antal måltider på sistone.Både för att den är go, men även för att vi fick två monsterstora och hemodlade zucchinis av brorsan. Denna gången piffade jag upp salladen med rostade solrosfrön och torkade blåbär – en riktigt hit det med (lite salt, lite sött). Till det blev det toppengoda Zucchinipatties, fröbröd, avokado och tomat. Enkelt och gott – tur att det finns kvar till morgondagen också. Ingredienser: 5 dl (lätt urpressad riven) zucchini, 1/2 solo vitlök, 1 tsk salt,peppar, 1 msk frusen koriander (alt 1 tsk malen), 1 dl bovetemjöl, 1/2 msk fiberhusk. Riv zucchini och pressa lätt ur överflödig vätska (tryck inte ur allt utan krama så överflödigt försvinner). Pressa vitlök och rör ner tillsammans med kryddorna. Rör samman med mjöl och fiberhusk. Forma till små biffar och stek på hög värme i rikligt med olivolja. Servera med den goda zucchinisalladen som är tillpiffad med blåbär och solrosfrön och ett gott fröbröd, avokado och grönsaker.