Vilomorgon

Annie - Live it, Love it
30 Dec 2011 kl 08:56

Idag vilas kroppen i form – imorgon kört ett tufft pass tillsammans med min man. Älskar att träna med honom, men skulle inte vilja göra det alltid.

Vila idag innebar att jag sova fram till åtta – när klockan ringde. Lyxig sovmorgon, blir alltid lika förvånad när jag lyckas sova så länge. Nu ligger favoritfrukosten i magen, jag har snurrat lite på datorn, fixat håret & kramat mannen. Nu skall mina brutna naglar fixas och bli fina lagom inför det nya året!

Kvarg med keso, massvis av pepparkakskrydda, melon, jordgubbar, dinkel & quinoapuffar, pauluns flingor, granatäpple & mandel. Samma som slunkit ner de senaste dagarna.

Vad slinker ner i din mage till frukost? Varierar du dig eller fastnar i samma goda frukost som alltid?

14 kommentarer Kommentera

  • Helena 2011-12-30

    tack för förtydligandet på övningarna :) Allti dbra att få tips och inspiration av andra! :) För min del blir det i regel havregrynsgröt med keso eller kvarg tillsammans med ett rivet/hackat äpple eller hallon samt kardemumma och kanel :) Mums mums! :)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Låter som en fin kombo till gröten :D

  • myckelite 2011-12-30

    Mums! Jag fastar ganska lätt i mina frukostar eller i alla fall på vardagarna brukar det blir samma och på helgen brukar vi unna oss nybakat :) idag blev det en frukost som jag ofta har : en skål med naturell fil + en skvätt smaksatt fil sen massa keso i där, ibland en banan eller bär, müsli. Brukar även ta kopp varm mjölk med kanel eller honung och en lite macka med pålägg. Mums!

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Låter som en riktigt god frukost! D

  • Lotta (Fokuserad Energi) 2011-12-30

    Jag äter oftast grötplättar med osockrat äpplemos och kanel, eller banan om jag har tränat. Igår åt jag kvarg med naturell yoghurt och hemmagjorda muslin. Lördagar (fri måltid) så blir det faktiskt amerikanska pannkakor med mycket uppvispad äggvita:-)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Grötplättar är så himla gott, men jag gör det alldeles för sällan, framför allt på vardagarna finns inte tiden till det. Och på helgerna är jag oftast sugen på riktiga plättar :D

  • Nicole 2011-12-30

    Jag tycker också det är superhärligt att träna med min snubbe! (Dock inte alltid - behöver egentiden också :P ) DIn frukost såg supergod ut! För egen del blir det ofta kesellasmoothies eller kesella med frukt och müsli. Mycket ägg och knäckemackor med skinka/kalkon/grönsaker också :)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Precis, visst är det underbart men jag behöver in ensamtid med. Har folk runt mig dygnet om - även på gymmet visserligen - så ensam p gymmet pluggar jag in musiken i öronen och lever mig in i träningen totalt!

  • Bodycomf 2011-12-30

    Alltid gröt!!! Ibland tänker jag att jag ska ta nåt annat, men så fort ja kommer ut i köket åker havregrynen fram... Fast jag varierar gröten med olika smaker och 'pålägg'. Nu när jag ska börja kommer det dock bli mer keso, kesella, ägg o smörgås eftersom det är lite krångligt att ta med sig gröt... Fast att göra plättar ab den funkar ju! :-)

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Haha, jag försöker ibland tänka att jag ska börja testa gröt. men de slutar alltid med kvargblandningar för min del :D

  • Malin-Charlotta 2011-12-30

    Här är jag helt hopplös, kan inte vara utan mina hårda smörgåsar med avokado. Det går bara inte! Sen min soyayoghurt. Däremot varierar jag blandningen jag har i yoghurten, vilket alltid är något! Haha!

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Bara man njuter av den är det huvudsaken :) Min är ganska lik vare morgon med. Lite olika frukter och bär i kvargen, men annars same same :)

  • Malin-Charlotta 2011-12-30

    Sen vill jag denna vilomorgon, tacka för kärleken på min blogg du gav i inlägget om AA. Dina ord lägger jag i hjärtat och jag är tacksam du ger av din tid till att läsa. Du är fantastisk, Annie.

    • Annie - Live it, Love it 2011-12-31

      Fina, din blogg ger mig så mycket. Den är annorlunda, uppfriskande och får mig att tänka och gå in i mig själv väldigt mycket. Jag uppskattar det du skriver och den fina människa jag ser hos dig väldigt mycket. Väldigt glad att jag hittade in till dig under det gångna året :)

Senaste inlägg

Krämig broccoligratäng

Annie - Live it, Love it
22 Nov 2016 kl 21:35
Den enklaste och smarrigaste gratängen en kan tänka sig. Perfekt för snabba måltider. Bara att ta fram broccolin på morgonen så den hinner tina och köra snabb vispning av resterande när en kommer hem samt snabbhacka löken. Voila och i i ugnen medan en har andra saker att göra (typ ta and om barnet som klättrar i bokhyllan, drar ner blommor eller något sådant). Ingredienser (ca 4 portioner): 450 gram frusen broccoli, 1 gul lök,  2 vitlöksklyftor, 5 ägg, 250 ml havregrädde, 2 msk frusen koriander, 1-2 tsk örtsalt, peppar + riven veggoost. Tina broccolin och lägg i en form. Hacka löken och rör ner tillsammans med den. Pressa vitlök i en skål och rör ner ägg, havregrädde och kryddor. Vispa och häll över broccolin, Riv gärna lite veggoost över och sätt in i mitten av ugnen på 200 grader cirka 20-30 minuter. Servera som huvudrätt med lite grönt eller som tillbehör till annat gott.

Kickin' it - Chiadricka

Annie - Live it, Love it
22 Nov 2016 kl 21:16
I den senaste boxen från Naturalbox hängde det med en Chiadryck. Lite på skoj, lite på allvar fick mini testa – och han älskade den. Drack halva rakt upp och ner, Jag som trodde mr kräsen skulle tycka den geleaktiga konsistensen var lite skum. Hur som – klart jag hakade på och fixa gen chiadryck de kommande dagarna. Det är så himla fräscht och gott – både jag och mini älskar den! Recept: 1 msk chiafrön, 2 1/2 dl vatten, 1 msk citronsaft, 3 färska dadlar, 1 dl hallon & 1/2 dl blåbär (frusna upptinade går bra). Mixa alla ingredienser förutom chiafrön, häll upp i ett glas/flaska och rör om eller skaka med jämna mellanrum så fröna blandar sig jämt. Låt st över natten eller tills du är sugen på drycken.

Njutbara skurna pepparkakor (favorit i repris)

Annie - Live it, Love it
17 Nov 2016 kl 12:46
Jag lägger upp en riktig favorit i repris. Har tipsat om den förr men denna kräver en påminnelse varje år. Skurna pepparkakor. För oss finns ingen jul utan dem. Lagom att börja baka om en helg eller två för att ha till varje advent. Det finns något som är jul för mig. Något som jag inte kan vara utan och bara doften tar mig tillbaka tills jag var fem och utan problem åt mig mätt på detta. Det finns inte en enda människa jag bjudit på dem som inte har blivit helförälskad. Nu är julen visserligen över – men cookies kan man alltid äta... Vanliga pepparkakor i all är – men mormors skurna pepparkakor är något i en klass för sig. Dessa äts på bredden och tvären varje jul men jag har aldrig vågar att experimentera med dem. Förrän nu. Om man vågar kan man vinna och jag vann faktiskt på första försöket. Det är liksom en blandad smak av kaka och pepparkaka. Krispighet och lenhet. Smakrik och ljuvlig. Lika god som den är som med en bit ost på. Det är faktiskt ren och skär kärlek. Bara det att en burk tog slut på två dagar – och det är inte mannen jag kan skylla på… Jag vågar lova att ni älskar dem om ni ens gillar pepparkakor eller kakor… eller något liknande ens det minsta illa. De är ljuvligt underbara på alla tänkbara sätt. Visst det kräver lite av dig. Som att röra i en gryta. Och att knåda en deg. Du måste också kunna använda en kniv och skära. Enkelt med andra ord – fast det kommer att låta mer svårt än det är. Ingredienser:  1) – 1 dl kokossocker, 1/2 dl agavesirap (eller liknande), 3 msk kokosolja + 2) – 1/4 msk bikarbonat, 1 msk hett vatten + 3) – 1/2 dl hackad mandel, 2/3 msk kanel, 2/3 tsk ingefära, 1 1/2 dl bovetemjöl & 1 1/2 dl teffmjöl (alt 3 dl valfritt mjöl). Blanda samman kokossocker, sirap & kokosolja och värm i en kastrull (låt inte det koka ta av när det smält samman). Blanda bikarbonat och hett vatten i en liten skål och åt det lösas upp innan du blandar ner det i kastrullen och rör om. Rör sedan ner resterande ingredienser en efter en tills du får en deg. Ta upp den på en bänk och använd lite extra mjöl för att knåda ut den. Dela i två delar och rulla till ”korvar” och lägg in i kyl över natten eller frys någon timme. Ta ut och skär rullen i små tunna bitar (sisådär så tunt det går). Ugn 175 grader runt en 5-8 minuter. Ta ut när de fått färg och låt svalna så de blir hårda och gottiga. De kommer att vara mjuka när de kommer ut ur ugnen men blir sådär perfekt krispiga när de fått svalna av – vänta helt med att äta till dagen efter,