Solrosfröost

Annie - Live it, Love it
2 Jun 2014 kl 17:09

En vegansk ost som är helt nötfri. Jag googlar mig sönder och samman på att hitta alternativa pålägg och liknande nu när mjölkprodukter och sojaprodukter (PCOS-kost test)  är uteslutet. Och det finns massvis att leka fram ju! Efter mitt första test med en vegansk ost för ett tag sedan vet jag att det går att få tokgott. Denna gången en bredbar variant.

solrosost2

Så – hur gör man?

Ingredienser: 4 dl solrosfrö, 3 dl vatten, 3 tsk citronjuice, 1 msk äpplecidervinäger, 3 tsk agavesirap, 1/2 dl näringsjäst, 2 tsk havssalt – krydda med favoritkryddor efter smak. Jag körde på curry, vitlökspulver och lökpulver (smaka av på smeten)
Gel: 2 dl vatten 1 1/2 msk agaragarpulver (eller cirka det dubbla i flakes).

Börja med att blötlägga solrosfröna under natten.  Skölj sedan av dem ordentligt och lägg i en mixer tillsammans med alla ingredienser (utom det som står under gel) och mixa tills det är så slätt det bara går. Är lite svårt då det blir en riktigt tjock massa.

När sedan det är färdigmixat så kokar du upp 2 dl vatten tillsammans med agaragar och låter det bli till en gelemassa. Sätt sedan på din mixer och häll sakta ner agaragar gelen i smeten. När allt har mixats är det viktigt att man skyndar då det börjar stelna omgående. Häll upp i en stor form och ställ in i kylen så det svalnar.

Blir ganska mycket av det. Vill man bara testa bör man minska till hälften av receptet. Vill man ha en ”tjockare” ost och inte så bredbar kan man minska på vattnet i gelen.

Ursprungsreceptet kommer från Nouveauraw.

solrosost

9 kommentarer Kommentera

  • Klara 2014-06-02

    Hur smakar den ungefär? :)

    • Annie - Live it, Love it 2014-06-06

      Svårt att förklara, det är konsistens som bredbar ost ungefär men smaken beror ju på hur man kryddar den. Om man inte testat denna typen av recept innan är det nog en lite udda smak skulle jag vilja säga. Antingen älskar men så ogillar man :)

  • Frida 2014-06-02

    Jag älskar att läsa dina recept, jag har också PCO och tycker det är jätteintressant! Du är den enda jag vet som skriver om det här och har verkligen öppnat mina ögon gör hur och vad man kan påverka med kosten, tack! Jag har en dålig vana att på kvällen äta caseinpudding, jag skulle vilja hitta ett bättre och hållbarare alternativ. Veckans utmaning är att prova något nytt varje kväll, jag tänkte bland annat testa din pumpayoghurt och Fannys ärtglass. Jag är peppad!:) har du tips på något bra proteinpulver? Jag tänker så rent som möjligt, gärna ekologiskt, gärna billigt, gärna jättegott. Är det möjligt att hitta mån tro?

    • Paula 2014-06-03

      Cilla på en träningsblogg och lite till skriver också en del om sin PCOS-diagnos!

    • Annie - Live it, Love it 2014-06-06

      Åh just - testa göra nötyoghurt! Mixa blötlagda cashewnötter med vatten, vaniljpulver och lite sötning. Bra alternativ till mjölkprodukter :) Gällande proteinpulver så finns det ganska mycket att välja på - vill du ha utan mjölprodukter tycker jag du skall testa tex renee voltaires kakao & chai. Dyrt men det bästa risproteinet jag testat (än). Risproten är dock ganska mjöligt och jag använder det mesta för att boosta smoothies och frukost. Om du vill ha ett rent med vassle finns ju Holistics till exempel :)

  • Malin 2014-06-03

    Måste testas. Låter jättespännande. Måste man vända sig till hälskost, eller kan man hitta ingredienserna i vanlig mataffär?

    • Annie - Live it, Love it 2014-06-06

      Näringsjäst kan du hitta i mataffären, kallas bjäst :) Agaragar tror jag bara finns i hälsokosten dock.

Senaste inlägg

Krämig broccoligratäng

Annie - Live it, Love it
22 Nov 2016 kl 21:35
Den enklaste och smarrigaste gratängen en kan tänka sig. Perfekt för snabba måltider. Bara att ta fram broccolin på morgonen så den hinner tina och köra snabb vispning av resterande när en kommer hem samt snabbhacka löken. Voila och i i ugnen medan en har andra saker att göra (typ ta and om barnet som klättrar i bokhyllan, drar ner blommor eller något sådant). Ingredienser (ca 4 portioner): 450 gram frusen broccoli, 1 gul lök,  2 vitlöksklyftor, 5 ägg, 250 ml havregrädde, 2 msk frusen koriander, 1-2 tsk örtsalt, peppar + riven veggoost. Tina broccolin och lägg i en form. Hacka löken och rör ner tillsammans med den. Pressa vitlök i en skål och rör ner ägg, havregrädde och kryddor. Vispa och häll över broccolin, Riv gärna lite veggoost över och sätt in i mitten av ugnen på 200 grader cirka 20-30 minuter. Servera som huvudrätt med lite grönt eller som tillbehör till annat gott.

Kickin' it - Chiadricka

Annie - Live it, Love it
22 Nov 2016 kl 21:16
I den senaste boxen från Naturalbox hängde det med en Chiadryck. Lite på skoj, lite på allvar fick mini testa – och han älskade den. Drack halva rakt upp och ner, Jag som trodde mr kräsen skulle tycka den geleaktiga konsistensen var lite skum. Hur som – klart jag hakade på och fixa gen chiadryck de kommande dagarna. Det är så himla fräscht och gott – både jag och mini älskar den! Recept: 1 msk chiafrön, 2 1/2 dl vatten, 1 msk citronsaft, 3 färska dadlar, 1 dl hallon & 1/2 dl blåbär (frusna upptinade går bra). Mixa alla ingredienser förutom chiafrön, häll upp i ett glas/flaska och rör om eller skaka med jämna mellanrum så fröna blandar sig jämt. Låt st över natten eller tills du är sugen på drycken.

Njutbara skurna pepparkakor (favorit i repris)

Annie - Live it, Love it
17 Nov 2016 kl 12:46
Jag lägger upp en riktig favorit i repris. Har tipsat om den förr men denna kräver en påminnelse varje år. Skurna pepparkakor. För oss finns ingen jul utan dem. Lagom att börja baka om en helg eller två för att ha till varje advent. Det finns något som är jul för mig. Något som jag inte kan vara utan och bara doften tar mig tillbaka tills jag var fem och utan problem åt mig mätt på detta. Det finns inte en enda människa jag bjudit på dem som inte har blivit helförälskad. Nu är julen visserligen över – men cookies kan man alltid äta... Vanliga pepparkakor i all är – men mormors skurna pepparkakor är något i en klass för sig. Dessa äts på bredden och tvären varje jul men jag har aldrig vågar att experimentera med dem. Förrän nu. Om man vågar kan man vinna och jag vann faktiskt på första försöket. Det är liksom en blandad smak av kaka och pepparkaka. Krispighet och lenhet. Smakrik och ljuvlig. Lika god som den är som med en bit ost på. Det är faktiskt ren och skär kärlek. Bara det att en burk tog slut på två dagar – och det är inte mannen jag kan skylla på… Jag vågar lova att ni älskar dem om ni ens gillar pepparkakor eller kakor… eller något liknande ens det minsta illa. De är ljuvligt underbara på alla tänkbara sätt. Visst det kräver lite av dig. Som att röra i en gryta. Och att knåda en deg. Du måste också kunna använda en kniv och skära. Enkelt med andra ord – fast det kommer att låta mer svårt än det är. Ingredienser:  1) – 1 dl kokossocker, 1/2 dl agavesirap (eller liknande), 3 msk kokosolja + 2) – 1/4 msk bikarbonat, 1 msk hett vatten + 3) – 1/2 dl hackad mandel, 2/3 msk kanel, 2/3 tsk ingefära, 1 1/2 dl bovetemjöl & 1 1/2 dl teffmjöl (alt 3 dl valfritt mjöl). Blanda samman kokossocker, sirap & kokosolja och värm i en kastrull (låt inte det koka ta av när det smält samman). Blanda bikarbonat och hett vatten i en liten skål och åt det lösas upp innan du blandar ner det i kastrullen och rör om. Rör sedan ner resterande ingredienser en efter en tills du får en deg. Ta upp den på en bänk och använd lite extra mjöl för att knåda ut den. Dela i två delar och rulla till ”korvar” och lägg in i kyl över natten eller frys någon timme. Ta ut och skär rullen i små tunna bitar (sisådär så tunt det går). Ugn 175 grader runt en 5-8 minuter. Ta ut när de fått färg och låt svalna så de blir hårda och gottiga. De kommer att vara mjuka när de kommer ut ur ugnen men blir sådär perfekt krispiga när de fått svalna av – vänta helt med att äta till dagen efter,