Solrosfröost

Annie - Live it, Love it
2 Jun 2014 kl 17:09

En vegansk ost som är helt nötfri. Jag googlar mig sönder och samman på att hitta alternativa pålägg och liknande nu när mjölkprodukter och sojaprodukter (PCOS-kost test)  är uteslutet. Och det finns massvis att leka fram ju! Efter mitt första test med en vegansk ost för ett tag sedan vet jag att det går att få tokgott. Denna gången en bredbar variant.

solrosost2

Så – hur gör man?

Ingredienser: 4 dl solrosfrö, 3 dl vatten, 3 tsk citronjuice, 1 msk äpplecidervinäger, 3 tsk agavesirap, 1/2 dl näringsjäst, 2 tsk havssalt – krydda med favoritkryddor efter smak. Jag körde på curry, vitlökspulver och lökpulver (smaka av på smeten)
Gel: 2 dl vatten 1 1/2 msk agaragarpulver (eller cirka det dubbla i flakes).

Börja med att blötlägga solrosfröna under natten.  Skölj sedan av dem ordentligt och lägg i en mixer tillsammans med alla ingredienser (utom det som står under gel) och mixa tills det är så slätt det bara går. Är lite svårt då det blir en riktigt tjock massa.

När sedan det är färdigmixat så kokar du upp 2 dl vatten tillsammans med agaragar och låter det bli till en gelemassa. Sätt sedan på din mixer och häll sakta ner agaragar gelen i smeten. När allt har mixats är det viktigt att man skyndar då det börjar stelna omgående. Häll upp i en stor form och ställ in i kylen så det svalnar.

Blir ganska mycket av det. Vill man bara testa bör man minska till hälften av receptet. Vill man ha en ”tjockare” ost och inte så bredbar kan man minska på vattnet i gelen.

Ursprungsreceptet kommer från Nouveauraw.

solrosost

9 kommentarer Kommentera

  • Klara 2014-06-02

    Hur smakar den ungefär? :)

    • Annie - Live it, Love it 2014-06-06

      Svårt att förklara, det är konsistens som bredbar ost ungefär men smaken beror ju på hur man kryddar den. Om man inte testat denna typen av recept innan är det nog en lite udda smak skulle jag vilja säga. Antingen älskar men så ogillar man :)

  • Frida 2014-06-02

    Jag älskar att läsa dina recept, jag har också PCO och tycker det är jätteintressant! Du är den enda jag vet som skriver om det här och har verkligen öppnat mina ögon gör hur och vad man kan påverka med kosten, tack! Jag har en dålig vana att på kvällen äta caseinpudding, jag skulle vilja hitta ett bättre och hållbarare alternativ. Veckans utmaning är att prova något nytt varje kväll, jag tänkte bland annat testa din pumpayoghurt och Fannys ärtglass. Jag är peppad!:) har du tips på något bra proteinpulver? Jag tänker så rent som möjligt, gärna ekologiskt, gärna billigt, gärna jättegott. Är det möjligt att hitta mån tro?

    • Paula 2014-06-03

      Cilla på en träningsblogg och lite till skriver också en del om sin PCOS-diagnos!

    • Annie - Live it, Love it 2014-06-06

      Åh just - testa göra nötyoghurt! Mixa blötlagda cashewnötter med vatten, vaniljpulver och lite sötning. Bra alternativ till mjölkprodukter :) Gällande proteinpulver så finns det ganska mycket att välja på - vill du ha utan mjölprodukter tycker jag du skall testa tex renee voltaires kakao & chai. Dyrt men det bästa risproteinet jag testat (än). Risproten är dock ganska mjöligt och jag använder det mesta för att boosta smoothies och frukost. Om du vill ha ett rent med vassle finns ju Holistics till exempel :)

  • Malin 2014-06-03

    Måste testas. Låter jättespännande. Måste man vända sig till hälskost, eller kan man hitta ingredienserna i vanlig mataffär?

    • Annie - Live it, Love it 2014-06-06

      Näringsjäst kan du hitta i mataffären, kallas bjäst :) Agaragar tror jag bara finns i hälsokosten dock.

Senaste inlägg

Mmsports hjärta nutri-nick

Annie - Live it, Love it
3 dagar sen
Två av mina favoriter har slagit sina kloka huvud ihop! *dansa, jubla, skutta* nutri-nick säljs nu hos mmsports! Perfekt att slå två beställningar till en – träningskläder och favoriterna till mat och bak. Bönpasta, steviachokladen, steviadroppar och den nya ljuvliga chokladdrycken (bäst att smaksätta bananglass och smoothies med!) är standard hos oss. Du hittar nutri-nicks produkter här. Inlägget är ett samarbete med nutri-nick men alla ord och tankar är mina egna fullt ut.

Träna tillsammans

Annie - Live it, Love it
6 dagar sen
Det härligaste som finns är väl att göra saker tillsammans med de en bryr sig om? Att göra saker en älskar med människor en älskar? Lägg till septembersommar, träning, backar och bebis – kombinationen är nästan magisk! Vad kan väl då vara härligare än at köra backintervaller tillsammans med den en älskar mest? Vi tog oss an backen tillsammans. Han efter mig – en intervall. Lite kramar och mys. Nästa intervall – någon vill inte vara kvar ensam halvvägs och vi kramas lite igen. Två intervaller medan mini tuggar lite gräs… Lite sådär hela vägen. Klart inte samma effektivitet som ensam – men oj så kul det är. Och vad underbart att få busa i backen efteråt.  Att träna tillsammans, det är livet det.

Halloumipasta

Annie - Live it, Love it
5 Sep 2016 kl 12:06
Vi gjorde en alldeles vansinnigt god pasta med en smarrig pastasås med halloumi häromdagen. En mix av syrligt och salt – svårt att beskriva med ljuvligt gott vill jag lova! Den fik höga poäng från oss båda här hemma – mini var inte lika fascinerad men sen ter han helst pasta med pasta också. Ingredienser (2-3 portioner): 2 portioner pasta, 1 paket halloumi, 2 vitlöksklyftor, 1 paprika, 1/2 zucchini, 150 gram färsk spenat, 1 rödlök, 1 msk olivolja, 1 tsk örtsalt,peppar och 1/2-1 dl pressad citron (smaka av hur syrligt du vill ha det). Börja med att dela halloumin i små fyrkanter och stek tills den för lite lagom färg. Hacka ner eller hyvla (zucchini) resterande grönsaker och stek tillsammans med olivoljan. Krydda med örtsalt och peppar och smaka av med citronsaften. Servera med din favorit pasta (vi kör allt som oftast glutenfritt från urtekram eller bönpasta från Nutrinick).