Solrosfröost

Annie - Live it, Love it
2 Jun 2014 kl 17:09

En vegansk ost som är helt nötfri. Jag googlar mig sönder och samman på att hitta alternativa pålägg och liknande nu när mjölkprodukter och sojaprodukter (PCOS-kost test)  är uteslutet. Och det finns massvis att leka fram ju! Efter mitt första test med en vegansk ost för ett tag sedan vet jag att det går att få tokgott. Denna gången en bredbar variant.

solrosost2

Så – hur gör man?

Ingredienser: 4 dl solrosfrö, 3 dl vatten, 3 tsk citronjuice, 1 msk äpplecidervinäger, 3 tsk agavesirap, 1/2 dl näringsjäst, 2 tsk havssalt – krydda med favoritkryddor efter smak. Jag körde på curry, vitlökspulver och lökpulver (smaka av på smeten)
Gel: 2 dl vatten 1 1/2 msk agaragarpulver (eller cirka det dubbla i flakes).

Börja med att blötlägga solrosfröna under natten.  Skölj sedan av dem ordentligt och lägg i en mixer tillsammans med alla ingredienser (utom det som står under gel) och mixa tills det är så slätt det bara går. Är lite svårt då det blir en riktigt tjock massa.

När sedan det är färdigmixat så kokar du upp 2 dl vatten tillsammans med agaragar och låter det bli till en gelemassa. Sätt sedan på din mixer och häll sakta ner agaragar gelen i smeten. När allt har mixats är det viktigt att man skyndar då det börjar stelna omgående. Häll upp i en stor form och ställ in i kylen så det svalnar.

Blir ganska mycket av det. Vill man bara testa bör man minska till hälften av receptet. Vill man ha en ”tjockare” ost och inte så bredbar kan man minska på vattnet i gelen.

Ursprungsreceptet kommer från Nouveauraw.

solrosost

9 kommentarer Kommentera

  • Klara 2014-06-02

    Hur smakar den ungefär? :)

    • Annie - Live it, Love it 2014-06-06

      Svårt att förklara, det är konsistens som bredbar ost ungefär men smaken beror ju på hur man kryddar den. Om man inte testat denna typen av recept innan är det nog en lite udda smak skulle jag vilja säga. Antingen älskar men så ogillar man :)

  • Frida 2014-06-02

    Jag älskar att läsa dina recept, jag har också PCO och tycker det är jätteintressant! Du är den enda jag vet som skriver om det här och har verkligen öppnat mina ögon gör hur och vad man kan påverka med kosten, tack! Jag har en dålig vana att på kvällen äta caseinpudding, jag skulle vilja hitta ett bättre och hållbarare alternativ. Veckans utmaning är att prova något nytt varje kväll, jag tänkte bland annat testa din pumpayoghurt och Fannys ärtglass. Jag är peppad!:) har du tips på något bra proteinpulver? Jag tänker så rent som möjligt, gärna ekologiskt, gärna billigt, gärna jättegott. Är det möjligt att hitta mån tro?

    • Paula 2014-06-03

      Cilla på en träningsblogg och lite till skriver också en del om sin PCOS-diagnos!

    • Annie - Live it, Love it 2014-06-06

      Åh just - testa göra nötyoghurt! Mixa blötlagda cashewnötter med vatten, vaniljpulver och lite sötning. Bra alternativ till mjölkprodukter :) Gällande proteinpulver så finns det ganska mycket att välja på - vill du ha utan mjölprodukter tycker jag du skall testa tex renee voltaires kakao & chai. Dyrt men det bästa risproteinet jag testat (än). Risproten är dock ganska mjöligt och jag använder det mesta för att boosta smoothies och frukost. Om du vill ha ett rent med vassle finns ju Holistics till exempel :)

  • Malin 2014-06-03

    Måste testas. Låter jättespännande. Måste man vända sig till hälskost, eller kan man hitta ingredienserna i vanlig mataffär?

    • Annie - Live it, Love it 2014-06-06

      Näringsjäst kan du hitta i mataffären, kallas bjäst :) Agaragar tror jag bara finns i hälsokosten dock.

Senaste inlägg

Att varaen nära förälder

Annie - Live it, Love it
1 dag sen
Jag vill gärna belysa ämnet föräldraskap. Något som har förändrat mig så djupt att jag inte kunde ana det. Mer för varje dag som går. Som jag skrivit innan så hade jag en del tankar kring hur saker skulle vara innan Mini kom till världen. Sådant som en bara ”trodde det skulle vara”. Tills jag fick tips och hittade rätt. Läste om saker som bara gav en ”aha-upplevelse” och jag kunde direkt känna att det var så jag ville att livet med Mini skulle vara. Så mitt liv med mina föräldrar i princip hade varit. Jag pratat om att ta hand om ett barn och ge de bästa förutsättningarna. Alla uppfostrar sina barn på det sätt de anser vara bäst för att få dem redo för världen – för mig är det vad som kallas Nära föräldrarskap (eller attachment parenting på engelska). Att bemöta barn med respekt, medkänsla och kärlek. Att inte straffa eller vara auktoriär. Att följa ditt barns signaler (nej ett barn skall absolut inte ligga och skrika och en kan inte skämma bort med närhet och kärlek). Det handlar om anknytningsteorin och om fysisk och känslomässig närhet. Att verkligen lyssnapå ditt barn – det vill något när det kommunicerar med rösten eller kroppsspråket. Vi bär mycket i sjal och har knappt använt vagnen eftersom mini avskydde den. Vi långtidsammar och kommer fortsätta tills en av oss inte längre vill. Vi samsover och kommer göra tills mini inte längre vill. Vi umgås konstant och har galet kul tillsammans – jag vill inte lämna bort honom en sekund och ser ingen  vinning med det om det inte är absolut nödvändigt. Mini har aldrig aldrig fått skrika eller vara hos någon som han protesterar mot (trots att folk gärna menar att det tränar lungor eller botar mot blyghet). Allt ovanstående finns det många åsikter om – skämma bort, han kommer aldrig kunna sova ensam, det är märkligt att amma så stora barn, han kommer inte att vilja gå själv etc etc. Jag är trygg i mig själv, i mitt föräldraskap och lyssnar tack och lov inte på alla åsikter utan lyssnar på mitt hjärta och på mitt barn. En självständig kille som gärna rusar iväg på upptäcktsfärd – men kommer tillbaka för att tanka närhet. Som gärna somnar PÅ mig, men helst vill sova lite längre bort under natten. Som mer än gärna vill mysa i sjalen, men minst lika gärna springer både långt och mycket. Som gärna ammar när han skall sova, men äter mat annars. En liten spillevink som jag älskar mer än jag trodde var möjligt (såklart det vet alla med barn) och som är det finaste jag vet att umgås med. Vi skrattar konstant tillsammans. Om ni inte hört talas om nära föräldraskap innan så vill jag poängtera att inget av ovanstående är förutsättningar för detta (det går precis lika bra att flaskmata, köra i vagn och ha barn i egen säng – det primära är att lyssna på barnets signaler). Jag vill rekommendera att gå med i gruppen Nära färäldrarskap på Facebook och framförallt att läsa Petra Krantz Lindgrens bok Med känsla för barns självkänsla (ger många AHA moments vilken tro en än har på förädraskap. Handlar om sättet att kommunicera med barn på ett sätt som ger förtroende och mersmak. Hur vi kan uppmuntra och utveckla barns självkänsla.) Petra driver även bloggen En annan du.

Risentas toppgoda brödmix

Annie - Live it, Love it
2 dagar sen
Jag skulle skriva att detta passar perfekt för alla stressande småbarnsföräldrar men det passar ju faktiskt perfekt för alla. Enkelt, gott och snabbgjort. Det enda som behövs är att kunna röra om lite sådärade. Tor jag fick med denna mixen i den sensate versionen av The healthy box (men kan ha vart något annat med) och den har stått i skafferiet ett tag. Det enda en gör är att mixa samman torrvaror med vatten, olja och eventuellt honung. Jag använder inte formen som följer med utan en egen större brödform. Låter sedan ugnen sköta resten av jobbet – och brödet blir fantastiskt gott.

Zucchinioverload!

Annie - Live it, Love it
3 dagar sen
Den där vaninninigt goda zucchinisalladen från förra veckan har fått följa med vid ett antal måltider på sistone.Både för att den är go, men även för att vi fick två monsterstora och hemodlade zucchinis av brorsan. Denna gången piffade jag upp salladen med rostade solrosfrön och torkade blåbär – en riktigt hit det med (lite salt, lite sött). Till det blev det toppengoda Zucchinipatties, fröbröd, avokado och tomat. Enkelt och gott – tur att det finns kvar till morgondagen också. Ingredienser: 5 dl (lätt urpressad riven) zucchini, 1/2 solo vitlök, 1 tsk salt,peppar, 1 msk frusen koriander (alt 1 tsk malen), 1 dl bovetemjöl, 1/2 msk fiberhusk. Riv zucchini och pressa lätt ur överflödig vätska (tryck inte ur allt utan krama så överflödigt försvinner). Pressa vitlök och rör ner tillsammans med kryddorna. Rör samman med mjöl och fiberhusk. Forma till små biffar och stek på hög värme i rikligt med olivolja. Servera med den goda zucchinisalladen som är tillpiffad med blåbär och solrosfrön och ett gott fröbröd, avokado och grönsaker.